dijous, 23 d’abril del 2009

Raça gitana, poble del segle XXI


Per als qui pensen que el poble “gitano” no evolucionem, que seguim ancorats en costums d'altres temps, i que accepten com veritats absolutes tòpics nocius sobre el gitano incult que condueix sense carnet, m’agradaria que amb aquest petit escrit, comprenguessin o almenys escoltessin el que ha de dir una dona “calé” de 33 anys, qui orgullosa del que és i amant de les seves arrels ,avança i evoluciona al mateix temps que ho fa la societat de la qual formem part.

No tots som iguals, no tots pensem el mateix o actuem de la mateixa forma, ni tan sols tots, encara que em causi fins i tot riure dir-ho, som bruns de pell. Així com la societat és classista per naturalesa, la raça gitana posseix substractes socials que ens diferencien els uns dels altres. Sempre que veig el típic reportatge de televisió, en el qual ens mostra el gitano com el propietari del lloc de droga, que viu en una barraca i condueix un cotxe de gamma alta, acabo empipant-me amb mi mateixa, perquè sé que és una realitat, però no és la realitat de tots, i sembla donar-se per fet que així és.

Jo tinc una filla de 13 anys, que vaig tenir aviat perquè jo ho vaig decidir així com casar-me, perquè ho vaig fer per amor. Ella va a l’escola com qualsevol altra nena, i mai m’he plantejat que no ho fes, de la mateixa manera que la meva mare mai s’ho va plantejar amb mi. Ella, la meva filla, decidirà el que vulgui fer amb la seva vida, de què treballarà, amb qui es casarà si és el que vol fer, quin cotxe es comprarà quan es tregui el seu carnet, en fi, serà responsable de totes les decisions que prengui al llarg de la seva vida, amb tot el meu suport i consell mentre jo estigui en aquest món. Què em diferencia això de qualsevol altra mare d'avui?

Els meus germans tenen treballs dels més normals, cadascun com vol o pot, duu la seva vida "palante"com se sol dir en aquests temps de crisis que corren. Els meus pares són dues bones persones que ens van educar i van ajudar per a ser qui som avui, que ens van donar tot el que necessitem i que encara ara vetllen i es preocupen per nosaltres. Què ens diferencia de qualsevol altra família del segle XXl? Sí, sóc una dona gitana, espanyola, catalana, com tots els meus antecessors, que pago les meves factures i duc una vida senzilla i actual, i encara avui fer entendre això a segons qui costa treball.

Per a concloure amb el meu relat, donar un exemple que igual els farà una mica de gràcia escoltar, però que volia deixar escrit per si hi havia algun dubte, el gitano i la gitana jove d'avui, es comporten com tots els joves, utilitzen el gran invent del segle xx, Internet, per a tot el que se sol utilitzar, coneixen el món en el qual viuen, decideixen el camí que volen seguir què volen estudiar o de què volen treballar, però sobretot són gitanos que es revolucionen energèticamente contra la idea de l'estancament i tradicionalisme desfasat del ser gitano. Amb tot això que els he contat, només espero que almenys per un moment s'hagin sentit com em puc sentir jo,i que reflexionin una mica sobre com se sentirien si fossin prejutjats i atropellats per prejudicis sempre o fins i tot expulsats d'un poble només per ser el que són. “Tots avancem , d'una forma o altra, tots ens acabem adaptant a la llibertat.”
Dolores Santiago Santiago
Gitana del segle XXI